پشتيباني

ابزار هدايت به بالاي صفحه

بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۳ :: مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان

مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان

مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان
موسسه خیریه نرجس خاتون (س) با هدف کمک به ایتام،کمک به خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست،کمک به نیازمندان از کار افتاده و سالمند، ایجاد صندوق قرض الحسنه، ایجاد کارگاه های کار آفرین،ایجاد مرکز توانبخشی تاسیس گردید و در سال 1391 با شماره 303 ثبت کشوری شد.
حساب بانک صادرات شعبه مزینان:
حساب :0104796105000
کارت :6037691990029407
حديث موضوعي
پيوندها
دريافت کد ذکر ايام هفته براي وبلاگ
تاريخ روز تاريخ روز

  • آيه قرآن وصيت شهدا

    کد اخبار

    حديث موضوعي

    ۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

    _________________________________________________

     افکار و احساسات دخترتان را شناسایی کنید

    پدر یک دختر 3 ساله هستم و در آینده صاحب دختر دیگری می شوم. در صورت امکان در زمینه راه های ارتباط بهتر و موثر پدر و دختر راهنمایی ام کنید.زهرا حسین زاده ملکی – روان شناس / تاثیرگذارترین افراد در زندگی و سرنوشت هر کودکی، والدین او هستند. معمولا بیشتر  از نقش، مسئولیت و اهمیت مادر در تربیت کودک سخن گفته می شود و کم  تر پیش می  آید اهمیت پدر و تاثیر او در زندگی فرزندان بررسی شود. امروزه به اعتقاد روان  شناسان، پدران به اندازه مادران برای تحول فرزندان شان در زمینه های روان شناختی و اجتماعی اهمیت دارند و حتی جایگاهی انحصاری در پرورش فرزندان دارند که شاید حضور نداشتن و یا کوتاهی در ایفای نقش پدری، به تکمیل نشدن فرآیند شکل گیری شخصیت کامل برای کودک منجر شود.
     

     اهمیت نقش پدر در پرورش شخصیت دختر 
     

    پدران سهم مهمی در پرورش ابعاد گوناگون شخصیت  فرزندان به خصوص ایجاد امنیت و افزایش اعتماد به نفس آنان دارند. مادران اغلب زمان بیشتری را با دختران سپری می کنند، از این رو تاثیر مستقیم رفتارهای مادران بر تربیت دختران بسیار مشهود است. با این حال ارتباط صرف با مادر برای دختران کافی نیست و آن ها به همراهی دائمی پدرشان هم نیاز دارند. اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل گیری شخصیت کودک با او تعامل داشته باشد، می تواند در شکل گیری شخصیت تعدیل یافته و کامل او تاثیر زیادی داشته باشد؛ به عنوان مثال، توان دفاعی و استقامتی دختران در فرآیند ارتباط با پدر تقویت می شود. البته دختران به محبت و صمیمیت پدر نیز احتیاج زیادی دارند. پدرانی که در پرورش دختران از سبک رفتاری مقتدرانه همراه با ابراز عاطفه بهره می برند، در تربیت دختران خود موفق  تر خواهند بود؛ بنابراین، چنانچه پدران بتوانند روابط خوبی را با دختران خود برقرار سازند می توانند در دوران کودکی زمینه شکل  گیری اعتماد به نفس مناسب او را پایه  ریزی کنند. همچنین پدرانی که ارتباط مطلوبی با دختران خود ایجاد می کنند، باعث می  شوند    احتمال گرایش به هنجارشکنی آن ها درسنین نوجوانی به طور جدی کاهش یابد. دخترانی که ارتباط مطلوبی با پدرهای شان دارند، موفقیت های بیش  تر و پیشرفت های مهم تری در دوران بزرگ  سالی به دست خواهند آورد و ازدواج  های پایدارتری خواهند داشت. علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلی یافته  های پژوهش های علمی که حاصل ارزیابی  ابعاد روان  شناختی و جسمانی دختران بوده است، نشان می دهد که رابطه مناسب با پدر، تضمین کننده سلامت بیش  تر دختران در سال  های بعدی زندگی شان خواهد بود.
     

     روش های ارتباط موثر پدر با دختر 
     

    با توجه به اهمیت ارتباط مناسب پدر و دختر، در ادامه به برخی از روش های موثری که پدران می توانند در ارتباط با دختران شان از آن ها بهره ببرند، اشاره می شود. *پدر اولین مردی است که دخترش با او آشنا می شود و معمولا از دریچه قیاس با او، دیگر مردان را ارزیابی می  کند. بنابراین پدرها بهتر است که در شکل  دهی تصویر صحیحی از مردان در ذهن دخترهای شان دقت و تلاش ویژه ای داشته باشند.*برای ارتباط با دخترتان، زمان های خاصی را اختصاص دهید و سعی کنید در برنامه های مربوط به او شریک باشید و در انجام بعضی کارهایش با او همکاری کنید. اگر مجبورید که وقت کمی را در کنار او باشید هنگامی که از خانه دور هستید، نشانه هایی از خود به جا بگذارید تا او به یاد شما بیفتد؛ به طور مثال تصویری از خودتان، نقاشی هایی مختص دخترتان یا ضبط یک گفت و گوی آموزنده، شعر یا داستانی کوتاه برای او بسیار مفید خواهد بود.*راهنمایی های تان را فقط با ابراز قدرت بیان نکنید بلکه بیشتر  در قالب ابتکار و خردمندی با دختران صحبت کنید. با  او درباره موضوعات مختلف مانند سرگرمی هایش و حتی مباحث علمی و اعتقادی گفت و گو کنید و نظرات او را بشنوید تا راحت تر او را درک کنید. شما می توانید از میان صحبت های دخترتان، بیشتر  با دنیای او آشنا شوید تا بتوانید با زبان خودش، او را راهنمایی کنید.*در زمینه ویژگی  های تحول جسمانی و روان  شناختی دختران، مطالعه کنید تا اطلاعاتی مناسب با سن او داشته باشید و او را بهتر درک کنید و در زمان مناسب راهنمایی لازم را به او ارائه دهید.*از همسر خود بپرسید در زمانی که همسن دختر شما بوده است، چه افکار و احساساتی داشته است تا در برقراری ارتباط موثرتر با دخترتان از این اطلاعات کمک بگیرید.*مهارت های گوش دادن را در خود تقویت کنید. نه تنها به محتوای صحبت های دخترتان توجه کنید بلکه به احساسات ورای کلمات نیز دقت کنید تا بتوانید ارتباط بهتری با او برقرار کنید. *یک نکته بسیار مهم این است که شما باید به دخترتان عشق بورزید ولی این علاقه باید در حد نیاز او بوده و فراتر از آن نباشد.  نشان دادن علاقه های بیش از حد ممکن است باعث شود که دخترتان به شما وابستگی های بیمارگونه و غیرمنطقی پیدا کند.

    ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۴۰
    نور الله مزینانی

    مردم مومن و متعهد مزینان با شرکت در مراسم اعتکاف برگ زرین دیگری را در دفتر افتخارات خود رقم زدند.

    به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)مزینان؛در ایام پر فیض ماه رجب مردم مومن و متعهد مزینان نیز همچون دیگر مومنین در مراسم اعتکاف شرکت نمودند اما اینبار علاوه بر شرکت در مراسم افتخار دیگری را هم رقم زدند که باعث شگفتی مسئولین موسسه خیریه نرجس خاتون (س)گردید.

    عده ای از این عزیزان در اقدامی خدا پسندانه با گرفتن روزه استیجاری وجه دریافتی آن را بابت ساخت مجتمع خدمات بهزیستی چند منظوره مزینان به حساب این موسسه واریز نمودند

    یارب پاداش نیکو در دنیا و آخرت به آنها عطا فرما...

    ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۲۲
    نور الله مزینانی

    کم خونی فقر آهن

    خون و نقش آن در بدن چیست؟

    خون مایعی است به نام (پلاسما) که گلبولهای قرمز و سایر سلولهای خونی در آن معلق میباشد. پلاسما و گلبولهای قرمز با هم عهده دار تامین غذا و اکسیژن نسوج و در واقع انرژی بدن هستند و کاهش انرژی یعنی بروز خستگی

    کم خونی چیست؟

    کم خونی اغلب باکمبودهموگلوبین درگلبولهای قرمزتوجیه می شود.کمبودهموگلوبین به علل مختلف، از جمله نقص مواد غذائی (فقر آهن، ویتامین B12، اسید فولیک) و یا کاهش گلبولهای قرمز خون (در اثر خونریزی، همولیز و پرکاری طحال) بوجود می آید. شایعترین علت کم خونی خصوصاً در کودکان فقر آهن می باشد.

    هموگلوبین چیست؟

    هموگلوبین، ترکیبی ازیک ماده آهن داربه نام«هم»ویک پروتئین به نام (گلوبین) است.درون گلبولهای قرمزجای گرفته وکاهش ویاافزایش آن معیارکم خونی ویاپرخونی است.

    کم خونی چه ارتباطی با ذخیره آهن بدن دارد؟

    چنانکه اشاره شد، آهن عنصر اصلی هموگلوبین خون است. گلبولهای قرمز که در مغز استخوان بوجود می آیند، کمبود آهن مورد نیاز خود را از ذخیره موجود در کبد یعنی «فری تین» تامین می کنند. چنانکه غلظت فری تین در کبد کاهش یابد انسان به کم خونی مبتلا می شود.

    علل کم خونی فقر آهن چیست؟

    الف) خونریزی: در اثر خونریزیها، ذخیره آهن بدن کاهش می یابد که باید توسط غذا و استفاده از قرصهای آهن دار تامین شود. این نوع کم خونیها در مورد زنان جوان که با خونریزی پرحجم ماهیانه روبرو هستند، کاملاً صدق می کند. خونریزی های ضعیف و دنباله دار که به علت زخم معده و سرطان روده، تومورهای تخمدان، مثانه، کلیه ها و همچنین فیبروز رحمی بوجود می آیند.
    در بلند مدت منجر به فقر آهن می گردند. به منظور پیشگیری از عواقب احتمالی کم خونی، پزشکان انجام آزمایش سالیانه خون در مدفوع را توصیه می کنند.
    ب) کمبود آهن در رژیم غذائی: عدم استفاده کافی از غذاهای آهن دار، در دراز مدت منجر به کم خونی فقر آهن می شود. این علت شایعترین علت ایجاد کم خونی فقر آهن در کودکان می باشد.
    ج) اشکال در جذب آهن: جذب آهن در بیماریهای روده ای مانند پولیپ، اسهالهای مزمن و جراحیهای انجام شده در روده، مختل میشود. با توجه به اینکه اسید معده از عوامل موثر در جذب آهن می باشد، مصرف زیاد داروهای ضد اسید نیز در آن اختلال بوجود می آورد.
    د)بارداری:باافزایش حجم خون دردوران بارداری، نیاز مادر و جنین به آهن افزایش می یابد که باید با تغذیه مناسب تامین شود،درغیراینصورت کم خونی مادرمنجربه کندی رشدجنین و احیاناًسقط آن میگردد.مادران جوان جامعه مااغلب این واقعیت را نادیده گرفته و با کم خونی فقر آهن روبروهستند.

    عوارض کم خونی فقر آهن چیست؟

    کم خونیهای ضعیف در مراحل اولیه علامتی ندارند ولی با ادامه آن به تدریج عوارض مربوطه ظاهر می شود. اولین و مهمترین عارضه کم خونی، خستگی است. میزان اکسیژن رسانی بافتی افرادی که هموگلوبین خون آنها پائین است، کاهش یافته و زود خسته می شوند. ضعف توجه و عدم دقت و در نتیجه افت تحصیلی کودکان از اولین علائم این بیماری شایع می باشند. ضعف و رنگ پریدگی، التهاب و سوزش زبان، زخم کناره دهان و شکنندگی ناخنها و همچنین سردرد و سرگیجه از عوارض بعدی کم خونی است. تمایل غیر طبیعی به مواد غیر غذائی مانند جویدن یخ، خوردن نشاسته خام نیز از نشانه های «کم خونی فقر آهن» است. این مشکل در کودکان بیشتر دیده می شود.
    کودکانی که به خوردن خاک تمایل پیدا می کنند، به طور غیر مستقیم از کم خونی خود خبر می دهند. کودکان کم خون، اشتهای خود را به غذا از دست می دهند و مقاومتشان در برابر عوامل عفونی کاهش می یابد.

    چه کسانی در معرض کم خونی فقر آهن قرار دارند؟

    بطورکلی زنان بیشترازمردان درمعرض خطرکم خونی فقر آهن هستند. زیرا علاوه بر خونریزیهای ماهیانه، کلاً ذخیره آهن بدنشان نسبت به مردان کمتر است. چنانکه اشاره شد، زنان جوان بخصوص بانوانی که گرفتار دفع پر حجم خون در عادت ماهیانه می باشند و همچنین کودکان در مرحله رشد سریع، نیاز زیادی به آهن خوراکی دارند. چنانکه نتوانند از مواد غذائی آهن دار استفاده کنند، به سرعت گرفتار کم خونی می شوند. از این نظر، کودکان پیش دبستانی و دبستانی در جهان برای جبران کم خونی نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند.

    کم خونی فقر آهن چگونه مشخص میشود؟

    کم خونی با کاهش هموگلوبین خون مشخص می شود.
    محدوده طبیعی هموگلوبین خون در سنین مختلف در جدول زیرمشخص شده است.

    زنان: 12 تا 16 گرم درصد مردان: 14 تا 18 گرم درصد
    نوجوانان: 12 تا 16 گرم درصد بچه ها: 10 تا 14 گرم درصد
    شیرخوران:10تا15 گرم درصد نوزادان:16 تا 25 گرم درصد


    افرادی که هموگلوبین خون آنها پائین تر از مقادیر نامبرده است، کم خون محسوب می شوند. لازم به ذکر است که ارقام اشاره شده تا حدی نسبی بوده و به عوامل دیگر خونی نیز ارتباط پیدا می کنند. چنانکه ممکن است دو ورزشکار با هموگلوبین خون برابر، آنکه ذخیره آهن یعنی «فری تین» بیشتر دارد، از انرژی بالاتری برخوردار باشد. «سی بی سی» آزمایش پر درخواستی است که با انجام آن علاوه بر غلظت هموگلوبین خون، خصوصیات کلی سلولها از جمله شکل و رنگ و حجم و تعداد آنها نیز بررسی می شود.
    (فری تین) همواره غلظت هموگلوبین را در حد طبیعی حفظ می کند و از کاهش آن جلوگیری می کند. لذا پزشکان، در موارد کم خونی فقر آهن، قبل از هر اقدامی به سنجش «فری تین» خون می پردازند و در مراحل بعد برای ریشه یابی علت کم خونی، به آزمایش های تکمیلی دیگر یعنی اندازه گیری آهن خون و ترانسفرین (پروتئین حامل آهن) و همچنین درصد اشباع ترانسفرین می پردازند.

    معضلات کم خونی چیست؟

    چون آهن علاوه بر فعالیت خون سازی در ساختمان عضلات و بعضی از آنزیم های مهم بدن نیز وارد می شود. کمبود آن منجر به کندی رشد جسمی و بخصوص مغزی نوزادان و شیرخواران می گردد. این ضایعه در موارد شدیدتر ممکن است برگشت ناپذیر شده و کودک را در کند ذهنی همیشگی نگه دارد. خردسالان کم خون، اغلب ناآرام و تحرک پذیر می باشند. کودکان کم خون در مرحله پیش دبستانی و دبستانی با ضعف یادگیری و درک مطالب روبرو می شوند. «کم خونی فقر آهن» در بانوان باردار، بر رشد جنین اثر داشته و ممکن است زمینه ساز سقط آن شود. نوزادانی که از مادران مبتلا به فقرآهن به دنیامی آیند، اکثراً کم وزن و ضعیف می باشند.

    روش درمان کم خونی فقر آهن چیست؟

    جهت کم خونی های شدید، باید قبلاً ریشه یابی شود. مواد غذائی به نتهائی جوابگوی درمان کم خونی ناشی از فقر آهن نمی باشد.بنابراین پزشکان برای درمان کم خونی بیماران خود ازداروهای آهن داراستفاده می کنند.آهن خوراکی نقص کمبودرادر بانوان باردار تامین می کند. خونریزی های پر حجم ماهیانه بانوان نیزباداروهای مخصوص قابل کنترل می باشند.

    چگونه می توان از کم خونی فقر آهن پیشگیری نمود؟

    (کم خونی فقر آهن) را می توان با تنظیم رژیم غذائی مناسب کنترل نمود. عمده ترین مواد غذائی آهن دار عبارتند از جگر گوسفند، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز بی چربی، گوشت مرغ و بوقلمون، ماهی و سایر آبزیان است.
    تغذیه گیاهی نیز مانند جوانه گندم، شیره چغندر (ملاس)، حبوبات (عدس و نخود)، سبزیجات سبز به خصوص اسفناج، نان و میوه های خشک (کشمش و زرد آلو و گردو)، دانه های گیاهی و خشکبار از آهن غنی برخوردارند. شدت جذب آهن غذاهای گیاهی کندتر از حیوانی است. بنابراین اغلب همراه با غذاهای گوشتی مصرف می شوند. صرف یک لیوان آب پرتقال و یا سایر مرکبات در روز و یا استفاده از قرص های ویتامین C شدت جذب آهن را افزایش می دهد.
    مصرف چای و قهوه با غذا، باعث محدودیت جذب آهن می گردد. به همین دلیل استفاده از آنها همراه غذا توصیه نمی شود. در بیماری های عفونی، آهن به صورت عامل دفاعی از محیط فعالیت باکتریها خارج شده و به کم خونی منتهی می گردد. لذا برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و گریز از خستگی های بی دلیل توجه به حفظ بهداشت و رعایت رژیم غذائی غنی از آهن به خصوص در کودکان و بانوان جوان و باردار بسیار لازم است.

    مصرف اضافی آهن چه مضراتی دارد؟

    داروهای آهن دار به هیچوجه نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. با وجودیکه جذب آهن در دستگاه گوارش بر حسب نیاز بدن تنظیم می گردد ولی در مواردی که بیش از حد مصرف شود، در نسوج مختلف بدن از جمله کبد رسوب کرده و مشکلات فراوانی را بوجود می آورد.
    بنابراین قبل از مصرف خود سرانه آهن اثبات کمبود آن در بدن الزامی است.

    ۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۱۳
    نور الله مزینانی

    ۲ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۲۷
    نور الله مزینانی

    کلاس آموزش و پیشگیری از اعتیاد با حضور کارشناس اداره بهزیستی شهرستان داورزن در محل مجتمع خدمات بهزیستی مزینان برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)؛در ادامه برگزاری کلاسهای آموزش و پیشگیری که با تلاش  مدیر عامل موسسه در محل مجتمع خدمات بهزیستی مزینان برگزار می گردد اینبار با دعوت از کارشناس اداره بهزیستی شهرستان داورزن آقای محمد یامی کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد برگزار شد.

    در این کارگاه که مدعوین آن متشکل شده بود از دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی دخترانه مزینان و دانش آموزان مدرسه پسرانه مزینان و تعدادی از اولیاء کودکان پیش دبستانی امیدان نبی(ص) نکات آموزشی در باره راههای مقابله با اعتیاد و قرصهای ویتامین زا و توهم زا آموزش داده شد که مورد استقبال قرار گرفت.

    کارگاه آموزشی  با پرسش و پاسخ مدعوین در ارتباط با سوالات بوجود آمده در حین آموزش به پایان رسید.

    در پایان خانم گلستانی از زحمات آقای سعادتی مدیر مدرسه راهنمایی پسران و خانم شریف نیا مدیر خوابگاه دبیرستان شبانه روزی دختران که موسسه را در ارتباط با برگزاری این کارگاه آموزشی یاری کردند تقدیر و تشکر نمود.
    در ادامه عکسهای مربوطه را ببینید:

    ۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۴۴
    نور الله مزینانی